Blommigt

Det är vår och blommorna har börjat blomma. Det är härligt och man vill gärna föreviga de färgglada små prickarna på marken. Men hur gör man?

Här kommer några tips:

1) Komposition
Ta dig tid att titta på blomman, ovanifrån, från sidan, underifrån. Vilken sida är blommans vackraste? Ta inte bara en bild rakt uppifrån, lägg ner mer tid på kompositionen. Fotar man ståendes rakt ovanifrån blir bilden lätt väldigt platt. Vill man ha en bild lite ovanifrån skulle jag nog hellre ta snett ovanifrån och få med skälken lite, som bilden till vänster nedan.

Från sidan i grodperspektiv tror jag att jag gillar bäst. Det är ju blommans naturliga höjd. Vi måste böja oss ner på dess nivå och inte se ner på blomman.

Det kan bli väldigt läckert att fota blommor med telezoom och zooma in blomman riktigt mycket så att den fyller upp hela bilden. Man behöver inte heller centrera mitten på blomman. Ha den gärna på ena  sidan av bilden. Och om den lutar lite så försöker jag få blomman att "titta inåt" i bilden. Man behöver inte heller ha med hela blomman i bild, det kan bli mer spännande om man kapar något blomblad (det tycker jag generellt sätt gäller på större blommor, inte de små krokusarna) Men fokuspunkten bör vara i mitten av blomman. Blomman på bilden nedan hade en jättefin mitt som var lila, där ville jag lägga fokus.



2) Ljus
I skarpt solljus kan det vara svårt att fota blommor så att de inte blir platta. I skuggan eller i lite småmulet väder är det lätt att fotografera blommor och få dem dokumenterade, men lystern i färgerna är inte lika vacker. Krokusbilderna ovan är tagna en mulen dag, vilket visserligen gav en bild med jämnt ljus, kanske de blev kanske lite dystra. Jag älskar att fota blommor i morgonljus eller i kvällsljus. När solen står lågt. Vackra skuggor bildas. Och en bilderna får en fin lyster.

"Efter regn kommer solsken"... och de bästa bilderna med underbart ljus. Det påminner lite om morgon/kvällsljus tycker jag, då solen är i kanten på ett moln. Men ljuset blir fylligare.


3) "Effekter"/Tillbehör
För att komma riktigt nära blomman som man vill fotografera kan man använda sig av ett närbildsfilter (om man inte har ett makroobjektiv). Ett närbildsfilter fungerar ungefär som ett förstoringsglas. Skärpedjupet blir också lite kortare så man får mer fokus på blomman. 

När det har regnat ute och solen sedan tittar fram kan det bli helt underbara bilder på blommorna med glittrande regndroppar. Men man kan ju faktiskt "fuska" lite och spraya vatten på blommorna med hjälp av en blomspruta. Det kan bli riktigt fint. Fast visst är det någon magiskt med riktigt regn. När jag tog bilden nedan hade jag sprayat blomman med vatten, bilden ovan (på rosen) däremot är tagen med äkta regn.  

Om ljusförhållandena är sämre och man måste ha längre slutartid kan det vara bra att antingen sätta ner armbågarna i jorden och få ett stöd därifrån, eller kanske ännu bättre, använda sig av stativ.


Bästa tipset: Testa dig fram och hitta din stil.

Hoppas inlägget gav dig någonting, ut och testa, kryp runt i rabatterna.
Har du några frågor/synpunkter som rör blomfotografering så går det jättebra att ställa dem i kommentarsfältet nedan.

Övrigt: Tips | |
#1 - - Håkan:

Ljuset och dropparna på rosen - Magiskt!!!

#2 - - Emmi:

Nej det har inte kommit änn:( Vill så gärna ta kort på blommor nu när man börjar få vårkänslor:P



Tack desamma, gud så fina bilder, var väldigt härligt med vattendropparna på rosen :)

#3 - - Karin:

Jaaaaaaaa! Vad kuliga tips! Fick genast lite insperation och tänkte ge mig ut och fota nu i solen, tar med mig blomsprutan ;)

#4 - - Karin:

Jaaaaaaaa! Vad kuliga tips! Fick genast lite insperation och tänkte ge mig ut och fota nu i solen, tar med mig blomsprutan ;)

#5 - - Fotograf Annie:

Svar till Karin: Vad roligt att inlägget inspirerade. Hoppas att bilderna blir bra :)

#6 - - Emma ♥ Westerlund:

Åhh, underbar bild :'D

den vita blomman med lila i mitten, den var jättefin :)

#7 - - Emelie:

Åh, älskar bilden med vattendropparna på rosen! :) När du fotade den, vad använde du för objektiv osv? :)

#8 - - Fotograf Annie:

Svar till Emma: Tack så jättemycket :)



Svar till Emelie: Tack så jättemycket, kul att du gillar den :)

Jag fotade den röda rosen med dropparna 17 juli 2008 kl. 19.49. Tog bilden med min gamla systemare Pentax K100D och kit-objektivet. Inställningarna: F/13, 1/180s och ISO-200



Hej!

Tack för att du tar dig tid att kommentera inlägget! :)

Upp