Typiskt svenskt?


I Sverige sitter man inte gärna nära varandra, man står hellre upp på tåget/bussen än att sätta klämma in sig på den lediga platsen mellan två främmande människor. Sällan ser man två personer som inte känner varandra sitta på samma bänk, sitter man på samma bänk är det så långt ifrån varandra som möjligt.
Nästan alla har alltid solglasögon i hopp om att solen kommer börja skina. Eller?

Spelar roll, jag älskar Sverige ändå, fast det kan bli rätt olustigt ibland. Det finns väl för- och nackdelar med allt antar jag. Jag tycker bilden var rätt kul. Fotade den på Lovisa och Frida under en håltimme.

Uppdaterat:
Frida skrev en kommentar efter att ha läst inlägget:
"Folk har solglasögon för att inte behöva möta blickar på proppfulla tåg/bussar/t-banor etc. när man inte har någonannanstans att titta! det är i alla fall därför jag har mina ^^"

Det är ju självklart, att jag inte tänkte på det. Vi människor är bra underliga ibland ;-)
Foto: Människor | |
#1 - - alex:

det du skriver är faktiskt ganska så sant, vi har la typ en privatzon på en halvmeter runt omkring oss som ingen annan får störa haha, hoppas du har en bra dag:)

#2 - - Candy:

Haha, vilken rolig bild. Det är ju verkligen så där ibland!



Jag sitter inte så gärna inklämd mellan två okända människor på grund av min tvångssjukdom OCD. Jag är jätterädd för smuts, bakterier, andra människor lukter & kroppskontakt, osv.



Jag gillar också Sverige. =) Eller visst det finns saker som skulle kunna förbättras, men det är i alla fall vacker natur och pågår inget krig här. ^^

#3 - - Anonym:

kul med människor som kan fota!!!!!!!!!!!!!

#4 - - nea:

Det du skrev stämmer verkligen! Det är konstigt egentligen att man inte börjar prata när man står 56 människor på busshållplatsen. Fast å andra sidan, vad skulle man prata om?

#5 - - FOTO I NORR - MARIE:

Jaha är det kanske så där nere i södern? Här i Norrland vet jag inte om det är så här sitter gammal som ung ute på bänkarna och njuter av det fina vädret vi har haft i flera dagar. Vi är ganska varma människor och här hemma också står våran kaffe panna på hela dagarna om någon kikar in på en kaffe under dagen. Min dörr står alltid öppen så är det bara, kanske att ta efter lite grann för vissa stressade människor som finns där ute? Ha en fin dag!

#6 - - Linn:

Klockrent Annie. Så jävla klockrent!

#7 - - JOHANNA THEDÉEN fotoblogg ;D<3:

Håller med dig.

Det är ofta så vi svenskar håller på, hehe, kanske inte bara svenskar? :)

#8 - - Johanna:

sv; åh, skärgården! älskar att vara ute på vattnet. Lät riktigt mysigt ju :)

#9 - - Frida:

nästan aldrig ser man Lovisa och Frida sitta så långt ifrån varandra! :O xP och jag har aldrig varit med om en sämre byggd hammock!



folk har solglasögon för att inte behöva möta blickar på proppfulla tåg/bussar/t-banor etc. när man inte har någonannanstans att titta! det är i alla fall därför jag har mina ^^



#10 - - Frida:

och det var helt SJUUUUUKT kallt den där dagen kommer jag ihåg!! FY USCH OCH BURR!

#11 - - Smeknamnsval:

Det där stämmer faktisk! en kompis till mig hade en bok där det stod om vett&etikett i sverige och massa andra länder, där stod det bland annat att man ska tänka på att svenskar vill ha ca en armlängds avstånd mellan sig haha ;)

#12 - - Emma Inga-Maj Johansson:

Det är så ofta det är, tråkigt egentligen. En frågestund pågår just nu i min blogg! Om du har lust kan du alltid ställa en fråga eller två? =)

#13 - - Cecilia:

Förstår inte ens VARFÖR man vill sitta bredvid andra när det finns lediga platser.

#14 - - Emma:

Jo men så är det ju verkligen :( Sitter man på en bänk så blir man nästan förvånad om en människa kommer och sätter sig på samma

#15 - - Natasha:

Det är inget typiskt svenskt skulle jag säga. Rolig bild!

#16 - - Mischka:

hehe de stämmer nog bra när de gäller många. men ja har inget emot att sätta mig bredvid en främling på en parkbänk å börja diskutera vädret hehe.



jag tycker däremot de är skönare att sitta ensam under en längre bussfärd:P

#17 - - Hayley:

Så sant som det är sagt. :P Svenska folket är rädda för främande människor och närhet.



men i min värld så är det ju lite så att alla är främlingar innan du lär känna dom. Så med det sagt så är ju alla främmande människor potensiella vänner.. Eller? :D

#18 - - sanna:

nej precis. man kan ju inte sitta nära någon. ;)

#19 - - Rebecca:

Det är EXAKT sådär i Sverige. Nu har jag bott i Danmark i snart ett år och det är verkligen en skillnad från Sverige. Man pratar inte med folk som man inte känner, men man har inga problem med att sitta som packade sillar på en bänk. :) Det tycker jag är skönt. :)



/Rebecca

#20 - - Petra:

fattar inte varför svenskarna är så rädda för kontakt med andra människor. Vad ska hända om man säger hej till någon man inte känner liksom? Tror knappast dom dödar en. :P

#21 - - Malin:

Det här är så himla sant! Om man kliver på en buss så ser man att alla fönsterplatser tas först för att folk inte vill sätta sig bredvid någon. Folk lägger till o me upp kassar, väskor m.m på platsen bredvid för att andra inte ska sätta sig där. Värst är när dom inte tar bort väskorna även om bussen/spårvagnen är full!



Skärpning sverige!

#22 - - Angelica:

Det stämmer hahaha. Det är så jag beskriver Sverige. Grått, Kallt, folk säger "sommar" när det är 10+ grader ute. Folk sitter långt ifrån varan. Hälsar inte om man inte MÅSTE eller så. Men Sverige är skönt. Det är "lungt" haha

#23 - - Ida:

Håller med dig. Det är ju så! Men jag är rätt duktig på att klämma ner mig överallt ;p jag skämms inte

#24 - - M:

så sant!

#25 - - Maria:

vilken underbart fin blogg du har!

#26 - - Rebecca:

haha det är ju sant, så himla svenskt så det är inte sant :P

#27 - - Surbulan:

Tror det beror på att de flesta är idioter.

#28 - - Lori:

HAHAHHA sååå sant!

#29 - - Julianna:

Alla vill vara så anonyma i Sverige. Man sätter sig inte och börjar prata med en främmande person på tåget, eller som du sa, ens delar på en parkbänk. Jag har också reagerat på att folk kanske tänker lite mindre på andra här. När jag var i Paris ställde alla sig upp för att låta mig sitta ner, jag var 10 år. Det har aldrig hänt i Sverige. De vuxna låter barnen/gamla stå medans de själva får en skön sittplats. Har jag fel?

#30 - - Becca:

de är ju sant!

#31 - - DG:

hahaha det e sant

#32 - - Hanna Wiklund:

Det är så sant! Men det är svårt att göra någontng åt. Det sitter så djupt rotat i svenskar. Jag gör ju också så!

#33 - - aGGis:

hahah det har jag oxo märkt =P

#34 - - Anne:

Så klockrent sant =)



Varför är vi så?

#35 - - Linda Kärrfält:

Visst är det lite konstigt. Man undviker typ att sätta sig brevid någon man inte känner. Måste vara vi västläningar som är så reserverade av oss mot främlingar. Lite knäppt egentligen.

#36 - - queenpeach:

fast så är det väl i de flesta länder? jag har bott i sverige, england o nu thailand och ingen sätter sig brevid någon annan om det finns ensamma lediga platser på bussen, tåget etc.

#37 - - Julia:

Så är det här i Finland också :) visst skulle det ju vara kul att tala med någon främmande i bussen ibland. vem vet, kanske man hittar en vän för livet? :)

#38 - - Tina:

Detta är någonting jag stör mig på, varför ska vi alltid vara så osociala i sverige? Nog för att jag själv inte skulle klämma mig fram mellan två personer på en bänk, men det är väl för att jag är just svensk.



Solglasögon har helt tappat sin innebörd btw, vem använder egentligen solglasögon för "de farliga UV strålarna?"



Borde heta Cool-glasögon,,,

#39 - - Emma:

Ja, det där är verkligen typiskt svenskt! punkt

#40 - - Sandra:

Den svenska mentaliteten borde inte vara såhär :) Men tyvärr så blir man rätt så förvånad när något oväntat händer!

#41 - - Amanda:

haha det stämmer ju faktiskt :P

fast jag brukar sätta mej brevid folk på bussen, för jag orkar inte stå ;)

#42 - - Jenny:

Ja det är rätt svenskt!

Jämför man med andra länder så händer det även ibland att okända människor snackar med varandra, det har jag varit med om i Florida och London.. I sverige håller folk sig till sitt oftast.

Gamla damer kan dock ofta vilja snacka med främlingar..

#43 - - malinm.se - en smart brunett!:

Den bilden är klockren!

#44 - - Isaura:

Det här var ju sjukt klockrent alltså! Det är samma sak som att jag tar upp min mobil när jag ser någon som går emot mig, för att slippa titta upp på den personen... (;

#45 - - nadja:

om det finns en ledig plats på en bänk brevid en person, klart jag sätter mig där. men kanske inte tätt ihop ^^ känns ju lite konstigt när man inte känner personen.

#46 - - Jessica [ myckelite om litemycke ]:

intressant man ja så e de :D

#47 - - yes:

det e verkligen sant. när jag kom till sverige för några år sedan, så trodde jag att det var nått fel på mig när jag såg att folk inte ville sitta nära mig, jag trodde att jag luktade illa elelr något. Jag blev verkligen ledsen, men senare förstod jag hur det var. o omedvetet har jag även blivit så. det "smittar" av sig =P

#48 - - Manda:

Haha nej de flesta har solbrillorna för utseendets skull. Men det är en av de saker vi svenskar är kända för. Vi skyr kontakt med andra människor.

#49 - - Ida Funk, vardag och tankar.:

Jo men det där stämde ju riktigt bra in faktiskt. Hehe.

#50 - - www.selmatycker.blogg.se:

Problemet för mig är att jag är ju inte ursprungligen Svensk (om det har ngn betydelse för alla Svenskar är inte så måna about there space) så jag bryr mig inte vem som sitter bredvid, om det finns plats så sätter jag mig. Däremot de som sitter där glor på mig och instinktivt kastar väskan eller vad som helst bredvid sig så att jag inte kan sätta mig. Gud vad ohyfsat det är. Det är ju fan allmän plats, alla kan sätta sig vart de vill. Då säger jag bara "ursäkta är denna plats ledig eller har din väska ont i sina fötter?". Det gör dem bara ännumer förbannade, I LIKE IT:)

#51 - - Yoji:

Detta fenomen drabbar bara Sverige. Här är alla i princip osociala, inte konstigt att människor känner utanförskap om svenskar inte kan umgås med sin egen "ras". Dessutom används ordet "man" för mycket i svenskan, vi talar ju fortf. om individer och inte människor skapta i våra fantasier som "man"...

#52 - - Anonym:

I andra länder typ i sydamerika tycker de ju att man är jättekonstig om man inte sätter sig bredvid någon som sitter ensam på bussen. Sen när de kommer till Sverige och faktiskt pratar med någon som står ensam tycker alla att den personen är konstig...Tänk vad mycket fler folk man skulle känna om man pratade med alla ensamma som stod i närheten :P

#53 - - Sarah:

Det är faktist sant ;P jag som finne tycker iaf det. I Finland är man lite lika men ändå inte riktigt lika :)

#54 - - zodfa:

Sant och de e verkligen inget att vara stolt över...

#55 - - Malin:

Haha, så sant.

#56 - - ingmari:

Jag tror att detta fenomen inte bara är så svenskt!

Det beror till stor del på hur man själv är!

Har rest en del i mitt liv och jag tycker INTE vi är värre än andra,därmed menar jag inte att vi kan klappa oss för bröstet o vara nöjda!

Vi har alltid blivit intutade att svenskar just är på detta sättet,men det tror jag inte ett ögonblick på!

Det är upp till var o en att visa respekt,o vi är varken bättre eller sämre!!

#57 - - rosali:

haha faktisikt sant! :)



http://livetenligtrosa.blogg.se

http://livetenligtrosa.blogg.se

#58 - - Zandra:

Härlig bild och br skrivet, det stämmer verkligen. Börjar någon prata med en på tunnelbanan eller liknande så tror man ju i princip att människan är störd och byter plats.



Mina solisar är min bästa vän, älskar att använda dem så mycket så möjligt speciellt när man sitter just på buss eller tunnelbana.

#59 - - isabelle:

Så himla sant. Kan tycka att det är väldigt synd att det är så. Själv är jag en väldigt öppen person, och har inget emot att prata med främmande människor. Men det är inget man ska göra här i Sverige. :P

#60 - - Junitjej:

Bra inlägg!

#61 - - Anonym:

Det stämmer , men man blir obekväm när någon okänd sätter sig nära en. Tänk själv, du är på en nästan tom buss och på nästa hållplats kliver det på en fullkomlig främling, och av ALLA platser i bussen sätter han sig bredvid dig.



Hm.. Tycker inte det är konstigt att det är som det är.

#62 - - Alician:

Det är verkligen så! Det känns så töntigt när man tänker på det, men sen så kommer man på sig själv med att vara likadan! Pinsamt egentligen haha:)



Kolla gärna in min miljöblogg http://ladygreen.blogg.se

#63 - - AbsolutJannica:

Alltså det är ju så sant!



Men tro mig, det är 10000 gånger värre här i Finland än i Sverige! Åtminstone har jag tyckt att det har varit en stor lättnad att komma till sverige då det är en sådan ensamvarg-kultur här : D



//absolutjannica

#64 - - mli:

det är sant, men VARFÖR skulle man vilja trängas med okända människor när man kan få lyxen att få en plats för sig själv? :P men att använda solglasögon för att slippa se på människor... det känns fel!

#65 - - Anna:

Haha så sant!



Det är fan hemskt att folk hellre står på t.ex. bussen i typ 20 minuter än sätter sig bredvid någon annan.



Men det värsta är ändå de människorna som sätter sig på det yttersta sättet så att man inte kan sätta sig bredvid dem.



Jag brukar iaf alltid sätta mig bredvid någon annan, om det inte finns några lediga platser. Kvittar vem som sitter där, jag tycker inte det är någon big deal liksom. :)

#66 - - Kajsa:

Haha, det här har du helt rätt i! Men ibland känns det ju bara dumt att nån hellre står än att sätta sig bredvid en främmande människa på bussen. Är det så farligt? :P

#67 - - Bezzo:

Danskarna är mer Ja for fean medan svensken är ja för tusan, men det är en dag i morgon också ^^

#68 - - siri:

fin bild, men texten är lite mysko. där jag bor på lilla åland finns det inte sådana problem ;)

#69 - - Begonia:

haha vad lustigt att du skriver så! Det är ju sant det du säger om att man inte sätter sig nära främlingar! varför gör man inte det egentligen? hmm.. jag skulle inte heller göra det tror jag. Men det är ju någonting man måste tänka över tror jag!

#70 - - Erica - Gröna lund arbetare:

Så underbart fångat! Det är verkligen så och det är väldigt komiskt, egentligen.

#71 - - julia:

bra inlägg! stämmer verkligen! så himla tråkigt att det ska vara så!

#72 - - Jasmine:

Ja, vi i Sverige är nog rädda för att ta kontakt med andra människor. Jag är nog en av många få, som bara kan börja prata med en okänd människa - bara sådär. Haha, inte det bästa att göra i alla lägen, men så är det.



Kul med ett inlägg, som får en att tänka.

Tack.

Kram

#73 - - Viks:

Det är synd att det är så här i sverige. TÄNK vad många nya vänner och kontakter vi skulle få om vi bara la av med den här larviga stilen! Jag tänker alltid på det här, varje dag, när jag är ute på stan, bussen, parken osv osv.. Jag skulle mer än gärna bryta "mönstret" men låter bli för att inte framstå som dum i huvet ( vilket många skulle tycka att man var om man gick fram och satte sig bredvid någon på bänken och frågade vart hon köpt sina fina skor..... tex). Önskar att ajg inte vore en sån mes!

#74 - - Linn:

Coolt att du kom med på framsidan :D sjukt många kommentarer!

#75 - - Viktor:

Att använda solglasögon för att slippa se på människor? Hm, kanske man skulle pröva.. får alltid panik när man suttit och kollat ut nån och h*n tittar besvärat tillbaka :D

#76 - - jenny:

Det här stämmer ju haha, tänk om en helt främmande hälsade på en då? Man brukade göra det förr. Tror att vem som helst skulle tänka det värsta:p

#77 - - Sofia:

Ha, klockren bild ju.

#78 - - Isabelle:

Sånt här tycker jag är ganska intressant. Det är tvärtom i England. Om en person kliver på bussen och det endast sitter en till person där, är det helt självklart att han/hon sätter sig bredvid den andra. Lustigt, eller hur? Vi svenskar är så försiktiga, blyga och tillbakadragna. Tråkigt. Och de som vill bryta mönstret anses vara konstiga...

#79 - - Linda:

som många andra skriver så är det så sant så, det där med att man hellre står upp än att klämma in sig bland två främlingar. jag tror att det handlar om osäkerhet och trygghet lite. man känner sig lite osäker på att bara trycka sig in mellan två personer, man tänker kanske på konsekvenserna.

och tryggheten... man känner sig nog mer trygg när man står upp, och vet exakt vad man gör!

#80 - - ida:

Fan va skönt att höra att andra tycker som jag. :)

#81 - - TYLO:

SKIT SNYGG blogg! :D

#82 - - Fred:

tråkiga sverige!

#83 - - Sofia [gaspedal.blogg.se]:

hahah, typiskt svenskar.. ;)

#84 - - zavage:

Du prickade sååå sjukt rätt! hahaha men är det nåt att vara stolt över?? hm... det kan man undra

#85 - - Louise - Ur mitt eget perspektiv:

haha gud det har du rätt i!

det är väldigt typiskt!





Puss!

#86 - - Tessan:

Så sant så.

Det är samma sak på själva bussen eller tunnelbanan. Folk står nästan hellre än att sätta sig bredvid en främling. Och vad ska man göra om man väl suttit sig bredvid nån och det kommer en dubbelplats ledig. Ska man gå och sätta sig där och få personen man precis satt vid att känna sig dum eftersom man inte vill sitta bredvid längre. Eller ska man sitta kvar och låta främligen tycka man är lite jobbig men ändå inte otrevlig. Det har iaf jag undrat över många ggr.

#87 - - ingela, aupair i new york:

mm det är verkligen typiskt svenskt att göra så. Vi är verkligen väldigt ososiala människor. Jag bor i usa nu, och här är det helt annorlunda. Lätt att prata med främlingar på tåget eller i väntrummen. Bussar åker jag aldrig men är säkert samma sak där. Det går tåg mellan NY och stadenman bor mellan, railroad typ. Känner en kompis som har lyckats ha ett jättelångt samtal med en person hon mötte på där om kaffe, eftersom han hade splilt på brallorna. Började jämföra mellan starbucks, mcdonnalds osv, i en timma. Är det normalt att man gör så i sverige? nej! en anna vän snackade med några i en kö och lyckades bli inbjuden på en resa till californien. Så vi svenska måste skärpa oss. inget snack om saken.

#88 - - LINDA:

Håller med! Jag är trots att jag är halvpolsk, väldigt svensk av mig. Jag har upptäckt att jag inte gillar att prata med främande, vill sitta ensam på bussen och lyssna på min musik för mig själv, inte sitta för nära på en bänk. Det är så skönt att slippa prata med okända människor faktiskt. Hur orkar dom i andra länder ständigt tjata med allt och alla hela tiden?

#89 - - Lisa:

Håller med om det mesta, men hajar inte riktigt det där med solglasögonen. Jag har mina brillor av tre anledningar. För att solen skiner, för att de är snygga och/eller för att jag inte orkar ta av mig dem varje gång jag går in genom en dörr. Har ingenting att göra med att inte vilja se på folk.

#90 - - LINDA:

Däremot råkar det vara så att trots att jag är oerhört svenskt ensamälskande, kommer främmande ständigt fram och pratar. "Ja nu får jag sitta här på bänken ifred lite", tänker jag och då börjar alltid personen bredvid att prata, likadant händer hela tiden på bussen så man inte får lyssna på sin musik som man vill. Ofta kommer folk fram och pratar när jag går på trottoaren. Det var på så sätt jag kom fram till att jag är oerhört svensk i mitt sätt att relatera till att prata med okända.

#91 - - Monika:

Så javla sant inlagg! Jag ar i Danmark nu och jag marker att man kanner sig mycket valkomnare har an dar vart jag sjalv bor. Dock har jag inga svenska rotter, och jag ar glad att en svensk sjalv har skrivit ett inlagg som detta. Alltsa folk kollar konstigt pa mig om jag skulle satta mig pa en ledig plats. Det enstaka folket som INTE instammer att det ar sa, och sager att det aven ar sa i andra lander, dom borde nog resa oftare. Det ar endast i Sverige man ska kanna sig konstigt nar man pratar med anonymt folk. I Serbien pratar alla med alla. Sa ar det bara, och sa kommer det alltid att vara.



Det var lange sedan jag laste ett klokare inlagg !

#92 - - Henke:

Då kanske jag inte är Normal. :P

Jag sätter mig bredvid någon jag inte känner på tåg osv.

Mest för jag är så lat för att stå.

Och jag har solbrillor på ör att jag passar i dom . :D

Peace

#93 - - Diana:

Lol, så svenskt :)

#94 - - Erik:

Tycker dock inte att det är något specifikt för Sverige.

Är så på väldigt många platser.

#95 - - Amanda:

Passar bra på finländare också :) eller finnar egentligen!

#96 - - sara:

Jag tror inte alls att det är typiskt svenskt.... men visst är det så att man gärna inte sätter sig brevid varandra om man inte känner personen. Själv tycker jag det känns olustigt och pinsamt/jobbigt att sitta brevid någon annan eller att någon sätter sig brevid mig

#97 - - Mangokid:

Nåt mer som är så typiskt svenskt är att Gnälla, bara massa gnäll och vad dem gnäller, gnäll dit o gnäll dit,



Jag är skåning o skäms för och kalla mej svensk för det mesta. Får se om det nån som kommer gnälla på mej nu?

#98 - - Agnes Cecilia:

Haha, det är faktist sant! Jag satt på en bänk, så som bilden visar, och så kom det en person och satte sig mellan oss. Jag blev väldigt förvånad och undrade vad personen höll på med, haha!

#99 - - Eva:

Jag har oxå väldigt ofta på mig mina solglasögon men det är för att jag av någon anledning är ganska ljuskänslig. Däremot tar jag oftast av mig dem när jag kliver på ett tåg och/eller går in i en byggnad. Men däremot så finns det faktiskt en hel del människor som klämmer sig emellan till det där lediga sätet, men allt oftare så står det folk upp som INTE klämde sig emellan. Det är bara vad jag har observerat i morgonrushen när alla ska till jobbet sådär vid 7-8 tiden.

#100 - - klara:

haha, det är så jäkla sant. Vi svenskar är så tråkiga ibland faktiskt!

#101 - - Sophia:

Så sant de du skriver!

#102 - - Lilly:

hahaha, det stämmer riktigt ju!

#103 - - Elvira:

Åh, den där gungstolen vid edsviken :) Den är så härlig.

Haha jag gillar inte att åka hiss med andra ibland.

Men jag använder inte mina solglasögon för att "slippa" ögonkontakt med andra. ;)

#104 - - Josefin:

har också tänkt på det. Sjukt otrevligt egentligen. Ser man folk på busshållsplatsen så står alla på typ 3-7 meters avstånd. vissa vågar inte ens gå in i samma busskur. haha löjligt. Man tänker typ "Hallå,ser det ut som att jag har något smittsamt eksem i ansiktet, eller varför är alla så rädda"



svenskt kultur alltså. endast prata med främmlingar när alkohol är involverat. Ser man varann dagen efter, så vänder man bort huvudet.

#105 - - Christoffer Larshans - Bögen från Dalarna:

Detta är verkligen sant och hemskt, skiljer så något enormt från arabländerna där det är ohövligt att INTE prata med den man sätter sig bredvid på exempelvis en buss. Jag skrev om detta för länge sedan och ja, det är sjukt. Men det är Sverige i ett nöthål!



Gillar även bilden du tagit och du har en mysig blogg! Och kommentaren du fick gällande detta med solbrillorna har jag aldrig tänkt på men det var faktiskt en genomtänkt och bra analys! =)

#106 - - Emelie B:

Jag tänkte faktiskt på just det där igår, när jag var på besök hos tandläkarn. Och det är ju så sant! ;)

#107 - - Amanda:

jag har mina brillor för att detär snyggt och praktiskt. Jag är inte rädd för att sitta bredvid folk, jag är inte rädd för att se de i ögonen. Det är nog typiskt svenskt att undvika kontakt med svenskar. Men va fan, då bryter jag den banan.. så trött på sånt där det är otroligt barnsligt om inte annat..

#108 - - Cicki:

Ahaha! Det är så sant! Jag var i Uganda för inte så längesen. Där har de minibussar (och då menar vi folkvangsbussar) och jag tänkte åh, vilken smart idé! För bussarna gick dit man ville, liksom. Detta borde vi införskaffa i Sverige... Men nej, det skulle aldrig fungera. Inte en människa i Sverige skulle anta sig utmaningen att faktiskt tränga sig in i en bil med 14 andra okända människor. Usch, nej huva!

Vi svenskar är alldeles för 'fina' av oss.

-_-

#109 - - Emma:

Oj vad jag känner igen mig!

#110 - - Marcus:

Enorma diskussioner.



Detta behöver varken vara bra eller dåligt, eller både och. Det finns inte så mycket mer att säga om saken...

#111 - - c:

så skönt inlägg och så bevisat!! =D tråk sverige.

#112 - - T A M A:

Håller med. Haah :D

#113 - - Karottanten:

Kul bild. Varför säger inte svenskar "HEJ" när de kliver in i en hiss. Norrmän gör det och det brukar bli himla trevliga hissresor.

#114 - - Carro:

Hehe, jo det är sant det där :D Men som mli skriver, varför skulle man vilja det? :D Och man vet ju inte om den man inte känner är sjuk eller nåt, då kan man ju bli smittad :P :D



Däremot tror jag att vi är lite rädda för att behöva prata med en främmande människa på till exempel tåget eller bussen. Det hände mig en gång. Det var en gubbe som satte sig bredvid mig och började ställa en massa frågor och prata på om sig själv och hans liv. Det är faktiskt ingen rolig situation man hamnar i då, om man hamnar bredvid en sån person :D



Och det här med solglasögon... det är kanske som med Magnus Uggla... han bär dem ju för att slippa titta folk i ögonen. Det kan ju vara av ren blyghet... :D

#115 - - Markus:

Det sorgliga med det hela är att faktiskt är så, och det är verkligen skittråkigt!

#116 - - Hanna:

haha ja men visst är det så! Jag håller med dig helt. Vi svenskar har vårat egna lilla säregna sätt! :)

#117 - - Ida:

Alla har ju sin "lilla bubbla" som man inte vill släppa in främlingar i..!



Jag tycker det är nästintill skitjobbigt att komma på en buss som bara har ett fåtal platser lediga och man måste klämma sig ner bredvid någon.. sjukt, men man är ju absolut inte ensam om det!

#118 - - Therése:

Det stämmer väldigt bra det där!

#119 - - mia:

haha det du skriver är sant, okej man måste inte typ trängas med andra det är ingen som gillar det men många är främlingsfientliga speciellt i storstäder man ler inte eller pratar absolut inte med okända.

#120 - - LIENE:

haha stämmer ju! och dte med glasögonen med.

#121 - - Martina:

Absolut typiskt svenskt!

#122 - - Sandra - från luleå:

Hahah, så sant! :D

#123 - - sabina:

det är no samma i hela norden , nästan ennu värre här i finland. Det är knappt så att man nånsin ser människor som int känner varandra som sitter på samma bänk. Det känns för intimt att sitta med en total främling.

#124 - - Hanna:

Jättefin blogg! :)

#125 - - sarase:

Hahah tyvärr så är det så. Vi svenskar är oftast ansedda att vara ganska reserverade. Det är synd men sant!



Jag är uppvuxen med en pappa från Grekland och en svensk mamma. Och kulturerna skiljer varandra åt, som så många andra kulturer! Men i Grekland är det nästan ohyffsat att inte prata med sin nästa granne på bussen.



I södra Europa är människor mycket mer utåtriktade överlag anser jag. I Grekland behövs tex ingen alkohol för att släppa på hämningarna medan i Sverige är det nästan ansett som otänkbart att gå ut på krogen nykter. Varför kan man ju undra?! :)

#126 - - Ayla Catpaw:

Hahah! Så jävla sant.

Brukar snacka om "stela svenskar" när jag snackar om klimatet här... och ofta dra exemplet, typ:

Två personer går förbi varandra ute/i affären/whatever

Främling: "Vilken vacker flicka du har!"

Mamma: "TITTA INTE PÅ MITT BARN DIN PEDOFIL!!1"



Blörgh haha.

#127 - - d e n i s e:

haha de är nog sant!

#128 - - jocker:

det e sant

#129 - - Johanna:

Det stämmer faktiskt =)

#130 - - Mirnesa:

haha ja det här märker man jättetydligt när man inte är född men uppvuxen här. där jag är född pratar alla med alla hela tiden, överallt. Det kan va en buss full med människor som INTE känner varann från början men det är riktigt tjötigt där inne ändå. jag tycker det är skönt, för jag blir så obekväm med alla stela människor omkring mig när jag åker tåg ex här i sverige.

#131 - - Mental:

Det är en sak med okända människor som man ogärna sitter bredvid. Ännu mindre ogärna när man sitter längst in. Men jag förstår inte varför folk som uppenbart känner varandra, kanske tom jobbar på samma ställe, är grannar, släktingar osv. INTE sitter bredvid varandra utan sitter på två egna säten och tar upp plats... Och ändå pratar med varandra under färden.

#132 - - Vicky:

Jag har solglasögon på mig på buss/t-bana/osvosv för att kunna spionera på folk utan att dom märker nåt ;D ;D ;D

Jag har dock inga problem med att sätta mig mellan två okända människor. Jag är för lat för att stå :P

#133 - - Cristian:

Det är helt galet löjligt.

Jag brukar tänka på det där. Ioförsig är det inte ofta man sätter sig och storbabblar med någon men när det förvandlas till ett "undvika-spel" på tunnelbanan så är det faktiskt rätt löjligt hur folk beter sig.



#134 - - S t y l i s s i m o - Fifi:

gillar fotot här otroligt mycket..

#135 - - Sofia:

Håller med Ingmari om att vi inte är värre än några andra. Det är enbart en föreställning och tyvärr är en "Svensk" en benämning på en tyst, tråkig och osocial människa. Tänk efter, hur mkt stämmer det egentligen.



Ordet "Svensk" har blivit något negativt. Så i princip är det Osvenska (som alla verkar sträva efter att vara) det svenska.

#136 - - moa:

haha gillar denna bild starkt! ;)



Hej!

Tack för att du tar dig tid att kommentera inlägget! :)

Upp