Auto vs. Manuellt

Jag testade en grej i lördags. Jag fotade en bild med automatiska inställningar på min kamera och en bild manuellt på samma motiv. Det blev en enorm skillnad. Ett bevis på att kameran inte gör bilden utan det spelar roll vem som är bakom kameran också. En gång för alla. För att vissa detta rättvist så har jag inte redigerat någon av bilderna alls (förutom förminskning och att jag la dit mitt namn).

Det blir inte alltid såhär stor skillnad men tänk vad man kan göra med lite slutartid och bländare.
Vad tycker du om bilderna?

Övrigt: Tips | |
#1 - - Håkan:

Kaxigt skrivet, men du har ju så rätt!!!Dessutom brukar du ju dessutom ha oförskämdheten att hitta rätt motiv, vinklar, ljus....

#2 - - Fotograf Annie:

Svar till Håkan: Kanske lite kaxigt, men det är sant faktiskt... Det är en större utmaning att fota manuellt men det blir bättre om man kan det. :P



Sen blir jag ibland så trött på alla kommentarer man får "vilken kamera fotar du med" som om det gör bilden bra.... Fast det spelar ju liiite roll...

#3 - - Neha:

Manuellt är så mycket bättre. Har en kompis som vill bli fotograf. Hon tror att kameran ska göra hennes jobb känns det som. Hon kör dessutom på automatiskt fortfarande.



Den sista bilden är bra=)

#4 - - Hobbyfotograf Erica Pettersson:

Jag håller med till 100% att det är inte enbart kameran som gör en bild, utan vem som är bakom kameran. Jag har också gjort sådana experiment ibland, att fota samma motiv med Autoinställningen och sedan med Manuell inställning, och det blir stor skillnad!

#5 - - Lisett:

Jag har också lärt mig vilken skillnad det gör. började fota med manuellt innan sommaren, ungefär ett år efter jag fått kameran(jag har inte orkat sätta mig in, för jag tänkte att det inte spelade någon roll idiotiskt nog) och fy vad många bilder jag hade räddat om jag använt mig utav manuellt. Men man lär utav sina misstag ;)

#6 - - Tandem:

Synd att du inte talade om vilka inställningar du hade i båda fallen!

#7 - - Fotograf Annie:

Svar till Neha: Jag körde på automatik första månaderna med systemkamera, men sen lärde jag mig och bilderna blev mycket bättre....



Svar till Erica: Ibland blir det dock väldigt lyckat med auto också. Det behöver ju inte bli sämre... :P :)



Svar till Lisett: Ja misstag är bra att lära av. Men kan man inte hur man ska ställa in kameran manuellt så är det ju bättre att köra på auto... Det blir ju okej (dock inte i fallet ovan tycker jag).



Svar till Tandem: På den övre bilden (auto-bilden) är inställningarna f/4, 1/180s, ISO-100... På den undre (manuella) var inställningarna f/11, 1/180s, ISO-400.

#8 - - Petra:

Jag tycker bäst om bilden nederst pga att där är klarare, starkare färger.

#9 - - Sophia:

Hej, vad menar du med automatiskt och manuellt? Menar du Auto fokus och manuellt fokus då eller?

Snygg bild! :)

#10 - - Fotograf Annie:

Svar till Sophia: Nej, jag menar automatiska eller manuella inställningar. På systemkameran kan man välja Auto eller M, på M (Manuell) ställer man in slutartid, bländartal och ISO själv istället för att kameran automatiskt bestämmer det.

#11 - - Lisbet:

Hej, vilken trevlig och bra blogg du har. Jättefina kort och bra tips!



Har haft kameran, Nikon D60, något år och nu börjat med manuella inställningar, krångligt ibland men det är ju så man lär sig. För mig ligger denna kamera bra i min hand.



Vänlig hälsning



Lisbet



Hej!

Tack för att du tar dig tid att kommentera inlägget! :)

Upp