Boktips: Johan Theorin

Johan Theorin är en svensk deckarförfattare. Liksom många andra svenska deckarförfattare så lyfter han fram en liten del av Sverige i sina böcker, dessa utspelar sig mestadels på Öland. Men annars tycker jag han är lite mer unik. Han skriver otroligt bra, man fastnar lätt. Jag tycker att böckerna är något slags mellan ting mellan Ajvide Lindqvist (det poetiska, mystiska) och Läckberg.

Det är väldigt lite polis i böckerna och mycket relationer till natur och människor. Huvudkaraktären i böckerna måste vara Gerlof, en gammal pensionär som har koll på det mesta på Öland.


Skumtimmen är den första av Theorins böcker. Den utspelar sig på ett höstigt Öland. Då ett gammalt "fall" från 70-talet med en försvunnen pojke kommer upp till ytan. Brev som rör händelsen från 70-talet hamnar i Gerlofs händer och pojkens mamma återvänder till ön. Känslomässigt är det jobbigt för mamman. Allting börjar nystas upp. Inte kan det vara en föredetta öbo, som har varit död sedan väldigt länge...?


Nattfåk var den första av Theorins böcker som jag läste, men är alltså den andra i ordningen. Denna utspelar sig i den Öländska vintern. Turistsäsongen är sedan länge över och Öland är ödsligt. Några flyttar däremot till Öland, en barnfamilj från Stockholm. Det sägs att det spökar på gården dit de nyinflyttade numera bor. Men inte kan det vara så? Även i denna bok är Gerlof med och har en avgörande roll.


Blodläge är den tredje boken som är helt sprillans ny. Denna är en vårbok. Vårkänslan fångar Theorin så underbart. Känslan får mig att längta ut till skärgården. Gerlof återvänder till sin barndomsby och där har det byggts några nya hus och nya grannar har flyttat dit på deltid. Med nya människor kommer gammalt förflutet och i ett lugnt och behagligt tempo så blir boken sådär lagom spännande.

(Släpptes idag 15april 2010 - köp den, läs den!)


Jag kan verkligen rekommendera dessa böcker.
Har du läst böckerna? Vad tyckte du i sådana fall?
Övrigt: Tips | |
#1 - - Madde:

Hum låter spännande och jag är nyfiken!!



tänkte passa på att tipsa om en ny tävling på min blogg. 2st vinnare vinnet "gott & blandat" paket från Tårtpinglan!

http://maddesmumms.blogg.se/2010/april/tavling-i-sammarbete-med-tartpinglan.html



Hej!

Tack för att du tar dig tid att kommentera inlägget! :)

Upp