Filterfrågor

Här kommer frågorna jag fick i mitt inlägg om närbildsfilter.

"Var kan man få tag på ett sånt här filter, nån bra sida?"
Det finns att köpa sådana här filter i nästan alla butiker som säljer systemkameror och kameratillbehör. Två billiga och bra sidor där man kan hitta filter är tvspelsweb och kaffebrus.

"Vad kostar ett sådant filter ungefär?"
Det brukar kosta runt 50-300 kr. Beror även på storleken på filtret (filterdiametern).

"Vad har du monterat flitret på för objektiv då?"
Jag har köpt mina filter till mitt kitobjektiv 18-55mm, då det är det objektivet jag använder mest. Funderar dock på att köpa ett nytt objektiv och då får det nog bli filter till det med.

"Var köpte du just ditt?"
Mitt close-up filter köpte jag på tvspelsweb.se för 69 kr
Info: Frågor&Svar | |
#1 - - Jatta:

Hej

Jag har läst om dina filter och har för några dagar sedan beställt olika filter, men läste idag om att man skall helst köpa Hoya eller B&W för de är bäst(

Nu ser jag att inläggen här är skrivna för ett tag sedan - men finns annars step Down och Step Up ringar vilket gör att samma filter går att anvädna till de olika objektiven, man behöbver inte 2-3 uppsättningar av samma filter. Har nu även beställt reflexskärmar och undrar skall man ha något annat (har ett ljust lakan + extern blixt för inomhus fotogr)

Är nybörjare som du förstår

#2 - - Fotograf Annie:

Svar till Jatta: Hej, vad roligt att du beställt filter :) Jag vet inte vilka märken som är bäst. Jag har märkena Hoya, Haida och Ace på mina olika filter.



Step- up och -down ringar har jag läst lite om men jag vet inte hur/om de påverkar bilderna, jag har alltså inte provat det. Jag kör på filter till min standard zoom. Tycker att det räcker (än så länge). Men visst vill man ha filtrena till olika objektiv så tror jag att up-down ringar kan vara bra. Annars skulle de väl inte finnas :P



Jag fotar mest utomhus men har också extern blixt, föredrar egentligen att fota utan blixt så mycket det går. Reflexskärmar är bra att ha för att få jämna skuggor, men då främst vid utomhusfotografering skulle jag säga.



Lycka till med fotograferandet och hör av dig om du har fler frågor :)



Hej!

Tack för att du tar dig tid att kommentera inlägget! :)

Upp