Kom närmare...

Jag har aldrig testat ett renodlat makroobjektiv,  jag har makro på min telezoom men använder det sällan, tycker inte att det gör någon större skillnad... Men jag har velat prova att komma riktigt nära motivet, men att slänga ut tusenlappar på ett makroobjektiv bara för att prova? Nej det vill inte jag göra i alla fall.

Jag köpte då ett close-up filter. De fungerar som ett förstoringsglas. Mitt är +4 vilket betyder att det förstorar fyra gånger. Det finns enda upp till +10 och jag har blivit lite nyfiken på att testa det... Men nu har jag som jag skrev ett +4 filter..

Effekterna som blir utav filtret är att man kommer närmare, dessutom blir skärpedjupet kortare och bakgrunden blir suddigare vilket framhäver motivet ännu lite till. Se nytagna exempel nedan:
Alltså: Vill du prova på att ta närbilder på saker? Komma riktigt riktigt nära motivet utan att lägga ner tusenlappar på ett makroobjektiv? Vill du få reda på om nätbilder är någonting för dig? Då tycker jag att du kan prova med ett close-up filter.

Har du några frågor så är det bara att fråga, så svarar jag.
Övrigt: Tips | |
#1 - - Sophia:

SV: Ja så känner nog de flesta. Jag var mest ledsen, fast såhär ett år efteråt känner man att det är ganska skönt att vuxenlivet kickat igång, även om man saknar skolan en del.





Fina bilder du har förresten!

#2 - - Sickan:

I morgon kommer mina såna filter.

Köpte ett kit med 3 där +4 var det högsta!



Det blir ju faktiskt en väldig skillnad...........



Ha det bra!

#3 - - Martina:

Tack för inlägget! :D Jag känner så jag också, att jag inte vill lägga ut massa pengar bara sådär, o inte hjälper det när man är arbetslös heller.. :P

Var kan man få tag på ett sånt här filter, nån bra sida?

Mvh, Martina

#4 - - Sisse:

Hej!



Och var kan man hitta ett sådant filter? :D och kostar ungefär?



Ha en fin kväll!

#5 - - ELLEN - fotografier:

Filtret gör ju verkligen skillnad :) Väldigt fina bilder!

#6 - - Anonym:

hejhej jag bara älskar din blogg!

din header var mega fin!

#7 - - Josefin:

Nu frågar jag igen, haha, hur mkt kostar ett filter? :)

#8 - - Sara:

Hur mycket kostade det ? (a)

Och vart köpte du just ditt? Verkar grymt bra juh =)

#9 - - Fotograf Annie:

*Svar till Sickan:* Ja det blir en väldigt stor skillnad vilket är jättekul :) Jag funderade på att köpa ett +1 eller ett +4 och jag är jättenöjd att jag valde +4. Ju närmare desto roligare :P



*Svar till Martina:* Vad kul att du uppskattade inlägget :)

Jag skriver ett inlägg sen med svar på samtliga frågor jag fått om detta inlägg. Tänkte göra det nu, men blogg.se verkade inte vilja spara det :S



*Svar till Ellen:* Ja, det ger en enorm skillnad. Tack :)



*Svar till Caaiiizaa:* Tack :D



*Svar till Sisse, Josefin och Sara:* Jag svarar på alla frågor jag fick i det här inlägget senare i ett annat inlägg. :)

#10 - - isa:

jätte fina bilder verkligen!!1

#11 - - Becca:

fin blogg lägger till den i bloglovin!



O föresten så röstade ja på dej i fotobloggtävlingen :-)

#12 - - AnnaKK:

Klar och tydlig skillnad!



Vad har du monterat flitret på för objektiv då? :-) Tror det spelar en hel del roll också för hur resultatet blir...?

#13 - - Tina:

Smart tips - har varit sugen på att köpa macroobjektiv - älskar riktigt närgångna bilder. Men att bara köpa ett filter låter ju mycket vettigare om man inte är fotograf till yrket utan mer har det som hobby.



Vad kostar ett sådant filter ungefär?

#14 - - Daniel Larsson:

Hej! Jag skulle gärna vilja komma i kontakt med dig angående en fotograf tävling, maila gärna din mailadress till mig så berättar jag mer. Med vänliga hälsningar/ Daniel Larsson

#15 - - Fotograf Annie:

*Svar till Isa och Becca:* Tack så mycket :D



*Svar till AnnaKK:* Det finns nu ett inlägg med svar på din fråga :P (http://anniesfotografier.blogg.se/2009/june/filterfragor-2.html) Jag tror inte heller det spelar någon större roll men visst spelar det lite roll :P



*Svar till Tina:* Tack, jag håller med, har man inte höga krav när det gäller makrofotografering så räcker det med ett närbildsfilter. :)

#16 - - Fotograf Annie:

Svar på era frågor finns nu här:

http://anniesfotografier.blogg.se/2009/june/filterfragor-2.html



Hej!

Tack för att du tar dig tid att kommentera inlägget! :)

Upp