Konsten att välja "rätt" kamera

Ofta får jag frågan "jag vill köpa en systemkamera, vilken kamera rekomenderar du?"

Jag fotograferar med Pentax för att jag gillade det märket. Mitt bästa tips är att du borde gå ut i affärerna och känna på kamerorna för det är en smaksak vad som känns mest naturligt i händerna. Det gjorde jag och jag fastnade för Pentax och jag trivs jättebra med det märket. Man ska ju bli ”kompis” med kameran och då ska det kännas rätt.

 



Nybörjarkameror som finns är t.ex.

Canon 1000D

Nikon D3000

Olympus E-620

Pentax K-x

(K-x har vanliga AA-batterier, fördelen är att du kan köpa nya om det tar slut, nackdelen är att de inte räcker lika länge)


Nackdelen med Pentax, Sony och Olympus är att utbudet på tillbehör (som objektiv, blixtar, osv) inte är lika stort som jättarna Canon och Nikon.


Ett bra tips är att gå till fysiska butiker eller en fotomässa och känn på kamerorna, vad som du tycker känns skönast i dina händer. Det är som skrivet du som ska bli kompis med din kamera och känna dig bekväm i ditt val och vi alla är ju olika.


Är man inte säker så skulle jag rekommendera att köpa kameran med kitobjektiv, det är en bra grund trots att kitobjektiven inte är bland de bästa objektiven. Men helt klart godkända, (de flesta av mina bilder jag tog 2007-2008 är med kitobjektiv). Vill man avancera senare kan man köpa ett nytt objektiv efter det önskemål man har då. Då kanske man vet om man vill fota, makro, porträtt, landskap, osv.

Här är ett exempel på tre olika motiv med tre olika objektiv - samtliga tagna med min första systemkamera Pentax K100D (som vad Pentax nybörjarmodell 2007):




Är det något du undrar över, när det gäller kamera/objektivval, ställ frågan i detta inlägg så ska jag försöka svara så gott jag kan.

Övrigt: Tips | |
#1 - - Emma:

Ja bra med tips. :) Har faktiskt kollat på en 1000D. Får se när jag slår till. Känns som om jag verkligen skulle behöva en nu nu nu! :)

#2 - - Kanita:

Du är mycket kunnig och därför tänkte jag fråga dig; vet du om det finns stort utbud av objektiv till en nikon d3000? eftersom det är en ''nybörjarkamera''. Man vill ju gärna utvecklas och köpa roliga objektiv till.. kan man det med en d3000 ?

#3 - - Fotograf Annie:

Svar till Kanita: Ja det finns ett stort utbud till Nikon D3000 då alla nikon-objektiv passar till alla nikon-systemkameror. :)

#4 - - Emelie:

Heeej,

jag ska köpa ett macro objektiv men jag har redan objektivet som jag fick med kameran (Nikon D3000) och sedan så har jag köpt till Nikon af-s Nikkor 55-200mm vr och nu vill jag ha ett macro objektiv.

Så vilket tror du passar till mig med Nikon kamera?



MVH - Emelie

#5 - - Fotograf Annie:

Svar till Emelie: Hej,

jag är inte så insatt i de objektiv som passar till Nikon då jag själv har Pentax-systemare.



Men kolla på t.ex. cyberphoto och läs om objektiven, där kan man enkelt välja att visa bara objektiv som passar till Nikon och sedan macro. Jag skulle välja ett ljusstarkt objektiv.

t.ex. http://www.cyberphoto.se/info.php?article=ni60micro eller http://www.cyberphoto.se/info.php?article=667679

Men mitt tips är att kika runt och jämföra objektiv innan du bestämmer dig. :)



Om du vill testa att fota macro utan macroobjektiv finns det ju billiga close-up filter som fungerar som förstoringsglas. Men det kanske du redan har?



Hoppas det var till lite hjälp i alla fall.

Mvh Annie

#6 - - Frida :):

Hejsan !

Jag har en pentax k-x och just nu har jag "vanliga" objektiv: 18-50 och 55-200.

Men, jag fotar mycket ridsport, och nu på vintern, så blir det mest i ridhus, vad för objektiv tycker du man borde ha i ridhus ? :)

Hälsningar Frida :)

#7 - - Fotograf Annie:

Svar till Frida: Hej.

Vad kul att du också fotar med Pentax :) Jag har själv inte fotat ridsport och i ridhus. Men jag skulle nog satsa på ett objektiv som är ljusstarkt, som kan ha låga bländartal.

I objektivbeteckningen kan du se vad som är lägsta möjliga bländartal. T.ex.

"Sigma EX 70-200/2,8" då är 2,8 minsta möjliga bländartal oavsett brännvidd.

"Sigma AF 70-300/4-5.6" betyder att vid 70mm är F/4 minsta möjliga bländartal och vid 300mm är F/5,6 minsta möjliga bländartal.



Här finns ett ljusstarkt objektiv:

T.ex. http://www.cyberphoto.se/info.php?article=70-200macro2pe

#8 - - Astrid:

Hej, hej! Lite som Frida, har samma objektiv som henne och vill köpa ett till. Jag har pentax k-r och skulle vilja ha ett objektiv som passar till porträtt. Några tips? :)

#9 - - Fotograf Annie:

Svar till Astrid: Jag skulle nog satsa på ett objektiv med fast brännvidd som är ljusstarkt. T.ex. Pentax SMC-FA 50/1,4



Fast brännvidd innebär att det inte går att zooma med, att objektivet är ljusstarkt är beroende på bländaren. När det står 50/1,4 så innebär det att objektivet har en brännvidd på 50mm och att största bländaren är 1,4 vilket är ljusstarkt.



Hej!

Tack för att du tar dig tid att kommentera inlägget! :)

Upp