Bildgalleri: 2007

Bilder som inte bör glömmas då de har varit en stor del i min utveckling som fotograf. År 2007 var första året med systemkamera för mig. Mycket fotade jag med autoinställningar. Då var jag nöjd med bilderna, idag ser jag tekniska brister. Kompositionerna var det dock inget större fel på. Här har jag valt ut några bilder jag tog då, var nöjd med då, och kommenterar dem ur mitt synsätt idag.



Våren 2007 fotade jag denna. Jag var ute på uddarna med mina två kusiner (på bild) och min bror. Kvällen var härlig och jag älskar stämningen i bilden. Det här är en bild jag gillar fortfarande, kompositionen är också bra. Utan mina kusiner på bilden så hade bilden blivit lite tråkig, men nu händer det något. Hade jag fotat manuellt så hade jag kanske haft lite kortare slutartid än 1/15. Jag hade kanske haft 1/20.



Den här bilden har jag fått enormt mycket beröm för mig. Den är fotad med den inbygda blixten uppfälld. Det vet jag inte om jag hade gjort i nuläget, men kanske gör det bilden mer spännande när man ser strukturen på berget. Annars hade det bara blivit en siluett. Utan förgrunden hade i alla fall bilden blivit lite platt.



Den här bilden är tagen vid ett vattenfyllt kalkbrott utanför Hofors. Jag var jättenöjd med den bilden då. Jag gillar djupet och färgen på bilden. Det jag tycker är så synd idag är att jag inte använde en annan exponering för bilden blev överexponerad till höger. Solens strålar sken för starkt och jag stod i skuggan därav var de automatiska inställningarna inte att lita på. Åh vad jag önskar att jag hade kunnat kameran bättre då.



Den här bilden gillade jag inte riktigt då, jag vet inte varför jag sparade den, men när jag tittade på den nu så gillar jag den. Kul när bilder växer sådär. Jag gillar blommorna i förgrunden. Att mamma och mormor går i bakgrunden är mysigt. Det gör bilden ganska spännande ändå. Fast inställningarna borde jag ha sett över. Under den resan började jag faktiskt läsa bruksanvisningen till kameran och lärde mig lite mer. Varför gjorde jag inte det tidigare?



Den här har många sagt att de gillar. Det visar att det finns ett aktivt samhälle i skärgården. Att man kan bli nådd. Den här gav mig nästan ett fotojobb år 2008, men då hade jag ingen firma och de ville inte anställa mig och jag ville inte köra det svart. Då startade jag firman våren 2009, men då var det försent, för det jobbet.



Vi åkte till Baskien med skolan och här hade vi klättrat upp/åkt hiss upp i en stor hängbro, Puente Colgante. Jag gillar husen i bilden och vattnet gör bilden mer livfull och kyrktornet till vänster ger bilden en slags ram.



Den här bilden är lite rolig. Jag gillar den nog mest för minnet, för då blir den så fin. Tjejen som tog upp stenarna sa "Titta vad vackra stenar..." Jag höll med och sa att hon kunde ju spara dem om hon ville. Då svarar hon "De är fina i sin rätta miljö, det är bara den som gör dem rättvisa" eller något i den stilen. Det var så himla fint sagt, så det är vad bilden symboliserar.



Cili hade köpt en hund, som jag träffade några dagar efter att hon fått hem henne. Jag tog några bilder som vi då tyckte var jättebra. Nu ser jag brister. Kompositionsmässigt. Det här är den enda som är helt okej, annars förstör bakgrunden (som är rörig på de andra). Känner ni igen hunden förresten? Jag fotade henne i vintras. Det är Irja.  


Jag tycker själv att man märker en stor skillnad på bilderna om man jämför med åren 2004, 2005 och 2006. Det är superkul. Sedan tycker jag att det bara har gått framåt. Utvecklingen gick fortare i början än vad den gör nu. Hur som helst. Vad tycker du om bilderna?

Foto: År som gått | |
#1 - - Malin:

Gud så söt hund! :D

#2 - - Junitjej:

Vilka vackra bilder!

Hunden är ju hur söt som helst!

#3 - - Petra:

Åhhh hunden. vilken ögonsten :D Fina stenar ^^

#4 - - Neha:

Riktigt snygga bilder=)

#5 - - Emelie:

Skit snygga bilder asså!! =D



Hej!

Tack för att du tar dig tid att kommentera inlägget! :)

Upp